Harboøre Møllelaug I/S
Tlf. 97834512
Status vedr. drift af møller

 

16.02.2024

Efter at have fået monteret 8 nye krøjegear er "Mølle 5" igen i drift.

De nedtagne (fejlbehæftede) gear er blevet fragtet til Siemens i Brande, hvor forsikringen vil komme og se på skaderne.

 

02.02.2024

Siden den 18. januar 2024 har "Mølle 5" stået stille som følge af overophedning af en eller flere krøjemotorer.

Teknikere fra Siemens har efterfølgende konstateret, at alle 8 krøjemotorer er beskadiget.

Brugbare krøjegear er blevet rekvireret fra Tyskland, og disse vil blive monteret i møllen, så snart de ankommer til Siemens.

Vores forsikring dækker forhåbentlig skaderne, da alle 8 krøjegear blev skiftet så sent som i 2022.

 

05.09.2023

"Mølle 5" er kørende igen.

04.09.2023: Møllen var sat i drift i en kort periode; men efter 6 måneders stilstand var der mange fejl, som skulle rettes.

Alle fejl er efterfølgende blevet rettet, og møllen har siden været kørende.

 

19.08.2023

Udskiftningen af drivtoget på "mølle 5", som skulle have været foretaget i uge 33, er blevet udsat til uge 34 (og/eller 35).

Iflg. Siemens og Krangården vil kranen blive opstillet om mandagen i uge 34, og om tirsdagen er det så planen, at udskiftningen skal finde sted. Vind og vandstand ser ud til at arte sig gunstigt disse dage.

Tilkørselsforholdene til møllen er også blevet udbedret ved, at møllevejen er blevet grundigt planeret.

Endvidere har Vejlby entreprenørforretning været i gang med at grave en kanal mellem "Mølle 1" og "Mølle 2", således at vandet kan komme væk fra vejen, når denne har været oversvømmet. Dette er en opgave, som Thyborøn Havn står for.

 

23.07.2023

Update vedr. "Mølle 5":

Året 2023 har indtil videre ikke været det bedste for laugets mølle i driftsselskabet.

Allerede i midten af uge 2 kom møllen til at stå stille pga. en sprængt hydraulisk blok i maskineriet.

En ny blok blev fremstillet (af Siemens). Denne nye enhed blev så monteret i uge 3, hvor vandstanden i området var passende lav, så det var muligt at komme frem til møllen.

Nedbruddet af blokken medførte en del svineri af hydraulikolie, hvilket krævede en grundig rengøring, inden møllen kom i drift igen i slutningen af uge 4.

I uge 8 blev det igen nødvendigt at lukke møllen ned - denne gang pga. en alvorlig  gearskade.

Nogle tænder på highspeed akslen var knækket, og en grundig inspektion af møllens gearsystem var nødvendig, for at få afklaret selve omfanget af skaden.

Udbedringen af denne skade skulle have været ordnet i uge 18, altså relativ lang tid efter, at skaden blev konstateret; men situationen viste sig imidlertid at være mere alvorlig end først antaget.

Siemens havde forsøgt at skifte gearet på møllen, men forgæves.

Akslerne, som holdt gearet fast i begge sider sad uhjælpeligt og urokkeligt fast.

Ved hjælp af specialværktøj burde maskindelene normelt kunne skilles ad ved et træk på 10-12 tons, men efter 2-3 dages hårdt arbejde, hvor man bl.a. var oppe på et træk på 60 tons (!), måtte forehavendet opgives.

Adskillelsen af gearet fra hovedakslen kunne altså ikke ske oppe i selve møllen.

En nedtagning af det komplette drivtog var derfor nødvendig, og de mulige løsningsmodeller blev undersøgt og vurderet, og det har bestemt taget sin tid.

I slutningen af juni var reparationen/renoveringen af møllen endnu ikke blevet effektueret, så møllen var stadigvæk ude af drift.

Et renoveret hovedleje og en dertil hørende hovedaksel er nu blevet købt (i Grenå) og herpå fragtet til Siemens i Brande for at blive klargjort (i uge 30)  til opsætning i mølle 5.

I uge 33 har Siemens fået lovning på den nødvendige kranassistance, så forhåbentlig lykkes det at få udskiftningen gennemført og efterfølgende få sat møllen i drift igen.

 

21.02.2023

En gearskade på mølle 5 er blevet konstateret. Nogle tænder på gearets high-speed aksel er knækket.

Gearet skal i den forbindelse underkastes en endoskopisk undersøgelse for at se, om der er andre skader på gearet.

Når dette er blevet gjort, så er man nok blevet klogere mht. om det er hele gearet eller det kun er akslen, som skal skiftes.

 

28.06.2022

Efter omlægninger af højspændingsnettet i området omkring Rønland, så er møllerne igen i normal drift.

 

31.03.2022

Driftsselskabets 4 møller forventes at stå stille i perioden 30. - 31.marts 2022.

Årsag: 

Et kølevandsrør er ved at blive monteret under selve kørevejen og det strømkabel, som er nedgravet langs med vejen. Under arbejdet vil der være lukket for strømmen i kablet.

Entreprenøren forventer at være færdig med dette arbejde senest den 31. marts 2022.

 

17.01.2022

I begyndelsen af det nye år er der på mølle 5  blevet skiftet 5 stk. krøjegear.

Siden 13.01.2022 har Siemens arbejdet på mølle 8, som skal have skiftet bremse-belægning.

Efter en klage fra Jysk Energi har Siemens også fået udbedret nogle problemer vedr. fasekompenseringen i alle 4 møller. 

 

26.04.2021

Siemens er i øjeblikket i gang med den årlige service.

I marts måned har møllerne i driftsselskabet været nedreguleret i 120 timer, og her i april har anlæggene været nedreguleret i 185 timer.

 

08.01.2021

Driftsselskabets 4 møller ved Rønland kører igen med nedregulering, hvilket betyder, at møllerne i visse perioder vil blive lukket ned.

F.eks. har møllerne i perioden 11. - 28. december 2020 været stoppet i 186 timer, og det har været ved både fuld og halv produktion.

Det bliver spændende at se, om det er en fordel for selskabets økonomi, at møllerne fremover kommer til at stå stille af og til.

 

04.11.2020

Fra og med onsdag den 28. oktober 2020 (kl. 08.00) er driftsselskabets 4 møller ved Rønland blevet neddroslet til maks. 50% produktion.

Denne neddrosling af elproduktionen skyldes, at en 60 kV transformer i Thyborøn skal levetidsforlænges.

Det forventes, at dette arbejde vil tage ca. 20 dage.

 

21.09.2020

Mølle 5 skal have skiftet en generator.

Møllevejen og kranpladsen ved møllen er blevet tilset og efterfølgende klargjort, således at BMS Krangården kan komme til.

Siemens' montører har også været på stedet for at gøre møllen klar til udskiftningen af generatoren.

Det er planen, at BMS Krangården kommer her mandag morgen og generatoren over middag, så møllen bør snart være i drift igen.

 

24.06.2020

Så er mølle 8 igen kørende og producerende.

 

19.06.2020

Her i løbet af uge 25 er mølle 8 blevet repareret og er igen klar til opstart og produktion.

 

27.05.2020

Mølle 8 er ikke kørende i øjeblikket.

I forbindelse med et servicebesøg blev det konstateret, at der var en mislyd mht. til hovedlejet.

Efterfølgende har en endoskopisk undersøgelse vist, at lejet manglede 2 ruller/kugler.

Siemens undersøger i øjeblikket, hvornår en kran kan blive operativ på stedet, således at møllens leje og hovedaksel kan blive skiftet.

 

27.11.2019

Så er mølle 6 sat i produktion igen. Det skete den 20. november.

Fra den 5. oktober og frem til den 20. november har kun 3 af driftsselskabets møller været i drift, hvilket selvfølgelig afspejles i en reduceret elproduktion.

I oktober måned har elproduktionen været 1.973.834 kWh, hvilket er noget under det normale niveau.

November måned bliver også lidt ringere, da møllerne i en 3-ugers periode har været nedreguleret til 1 MW pr. mølle.

 

31.10.2019

Info vedr. det forestående lejeskift på mølle 6.

Sammen med BMS Krangården og en entreprenør er møllevej og -pladser blevet besigtiget.

Da de benyttede kraner er blevet større og derfor kræver mere bredde end tidligere, så skal der bl.a. køres en del fyldmateriale ud til pladsen ved mølle 6, således at de krav, som kranfirmaet stiller, kan overholdes.

Entreprenøren er pt. gået i gang med at tilrette pladsen og de dele af kørevejen, hvor en opretning/udbedring er påkrævet.

Selve udskiftningen af hovedlejet på mølle 6 er blevet fremrykket.

I næste uge skal Thyborøn-Harboøre Møllelaug I/S have skiftet gearene på et par af deres møller.

Mandag den 11. november er det så planen, at kranen bliver rejst ved mølle 6, hvorefter Siemens går i gang med at udskifte hovedaksel og -leje på møllen.

For perioden ser vejrprognoserne gunstige ud mht. vandstanden i fjorden; men vi er mere afhængige af gode vindforhold, fordi rotoren skal hejses ned på jorden.

 

08.10.2019

Hovedlejet på mølle 6 skal skiftes; men en ledig kran kan først være til rådighed i uge 47, så der vil gå mindst 6 uger, før udskiftningsoperationen kan foretages.

Til den tid kan man så håbe på, at vejr- og vandforholdene er gunstige.

Selv om mølle 6 ikke kunne genstartes efter den daglige smøring af pitchen, så er der sandsynligvis ikke sket skader på møllens gear og/eller andre dele.

 

05.10.2019

I forbindelse med et montørbesøg, hvor anlæggets mølle 6 skulle fejlrettes, var det ikke muligt at genstarte møllen, fordi hovedlejet tilsyneladende var defekt.

Der var dog ingen synlige skader på nacellen.

Siemens vil naturligvis tage sig af dette; men det må forventes, at der godt kan gå et stykke tid, inden en ledig kran kan være til rådighed. 

 

27.06.2019

Mølle 7 er igen blevet producerende.

Det defekte vingeleje på møllen er blevet udskiftet; men det har ikke været uden problemer såvel tekniske som klimatiske.

De til udskiftningen nødvendige kraner ankom første gang i slutningen af uge 21 (26.05.2019); men pga. for megen vind måtte udskiftningen udsættes til uge 23.

Kranerne vendte tilbage 04.06.2019, og efter en del tekniske problemer blev lejet løsnet, frigjort og bragt ned, hvorefter det nye leje blev monteret.

Da dette herefter skulle bringes på plads og monteres, var vinden igen blevet en modspiller i udskiftningen, som først blev foretaget om fredagen (07.06.2019) i uge 23. De benyttede kraner blev pakket sammen og forlod igen mølleområdet.

Færdiggørelsen af monteringen var planlagt til de efterfølgende pinsedage; men en forhøjet vandstand gjorde dette umuligt.

Midt i uge 24 (12.06.2019) var forholdene bedre; men montørerne fra Siemens kunne ikke komme videre, da det blev konstateret, at vingelejet nok var blevet monteret forkert.

Midt i uge 25 (19.06.2019) ankom kranerne igen (for 3. gang). Den aktuelle vinge blev monteret korrekt, hvorpå møllen atter var driftsklar.

 

14.05.2019

Først i uge 21 kan Siemens få en kran frem til reparationen på mølle 7.

 

06.05.2019

Mølle 7 er i øjeblikket blevet stoppet med et defekt vingeleje.

Lejet vil blive udskiftet så hurtigt som muligt.

I løbet af de seneste 3 uger har møllen haft mange stop pga. en sporingsfejl.

Siemens har efterfølgende været på stedet og har skiftet fedtet i lejet; men da møllen igen blev startet op, var der en metallisk lyd, som stammede fra vingelejet. Møllen blev derfor stoppet igen, og et skift af vingelejet er under forberedelse.

 

 27.07.2018

I perioden 07.06.-28.06.2018, hvor mølle 5 holdt stille pga. reparation, har der været et driftstab på ca. 550.000 kWh.

 

29.06.2018

​Reparationen af mølle 5 kunne af forskellige årsager ikke foretages i uge 24.

​I løbet af uge 26 er den påkrævede reparation af gearet så blevet udført, og de 4 Siemens-møller er igen i normal drift.

I slutningen af uge 25 er der blevet monteret fjernafbryder til møllerne i selskabets rum i Thyborøn.

​Dette gør det muligt at standse de 4 møller i de perioder, hvor afregningsprisen for produceret el ellers ville være negativ.

 

10.06.2018

Den årlige service på selskabets møller er blevet foretaget i begyndelsen af juni måned.
I forbindelse hermed blev der på mølle 5 fundet nogle metalspåner på magneten i gearet.
 
​Ved den efterfølgende inspektion af møllens gear blev der fundet en knækket tand på highspeed-akslen, og møllen blev naturligvis standset.
​Hvis Siemens kan fremskaffe det værktøj, som skal benyttes ved en reparation af gearet, så vil firmaet gå i gang med den påkrævede udskiftning i uge 24.
 
​Skaden vil blive anmeldt til forsikringsselskabet (Codan), da tanden på tandhjulet er knækket helt af uden, at der er kommet en alarm på systemets rystevagt.
 
Normal drift vedr. mølle 6, 7 og 8.